27-2020

new site

Даний сайт більше не оновлюється!
Новий сайт журналу знаходиться за адресою https://visnyk.lnup.edu.ua/

 

Вісник ЛНАУ: Економіка АПК 2020 №27: 178-183

Аудит соціальної відповідальності бізнесу

Л. Гнатишин, д. е. н.
І. Костирко, д. е. н.
О. Прокопишин, к. е. н.
О. Малецька, к. е. н.
Львівський національний аграрний університет

https://doi.org/10.31734/economics2020.27.178

Анотація

Обґрунтовано теоретичні основи та розроблено науково-методичні підходи до впровадження аудиту як ефективного інструменту інспектування та оцінювання соціальної відповідальності бізнесу. Розглянуто специфічні моменти організації та методики аудиту соціальної відповідальності бізнесу. Визначено ключові характеристики та здійснено розмежування понять «соціальний аудит» та «аудит соціальної відповідальності». Представлено авторське трактування поняття «аудит соціальної відповідальності».

З’ясовано, що розкриття поняття «соціальний аудит» відбувається крізь призму соціальної відповідальності сучасного бізнесу. Встановлено, що об’єктами аудиту соціальної відповідальності бізнесу є корпоративні активи, зобов’язання та витрати, які пов’язані з впливом операційної діяльності підприємства на суспільство, довкілля, рівень безпеки виробничого процесу, дотримання соціальних гарантій та державних соціальних стандартів. Предметом аудиту соціальної відповідальності на корпоративному рівні визначено комплекс методів та заходів у сфері витрат на соціальне забезпечення працівників, а також у частині виконання екологічної та соціальної функцій бізнесу.

Змодельовано загальну конструкцію аудиту соціальної відповідальності бізнесу із виокремленням інфор-маційних джерел. До інформаційних джерел віднесено звітні форми (фінансові, статистичні, податкові), реєстри аналітичного та синтетичного обліку, сукупність первинних документів, які засвідчують виникнення певних видів витрат чи зобов’язань суб’єкта бізнесу щодо соціальної відповідальності. Розкрито порядок планування аудиторської перевірки та формування робочої документації аудитора. Встановлено вагомість аудиторських доказів за результатами аудиту соціальної відповідальності.

Сформульовано завдання аудиту соціальної відповідальності, зокрема: виявлення ступеня лояльності персоналу до керівництва; виявлення рівня інформованості персоналу про поточну ситуацію та перспективи розвитку бізнесу; оцінка якості соціально-побутових умов на підприємстві; виявлення чинників, що впливають на плинність кадрів. Для виконання поставлених завдань запропоновано перелік і класифікацію оцінювальних параметрів та індикаторів їхнього рівня.

Ключові слова

аудит, соціальна відповідальність, бізнес, витрати, зобов’язання, об’єкти аудиту, аудиторські докази, робочі документи аудитора, оцінювальні параметри аудиту

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Голінач Л. Сутність соціального аудиту в про¬цесі утвердження соціальної відповідальності біз¬несу. Економічний аналіз. 2015. № 2, т. 18. С. 113–117.
  2. Дерій В., Саченко С., Бабій Л. Соціальний аудит у контексті посилення вимог до корпоративної соціальної відповідальності. Бухгалтерський облік і аудит. 2016. № 5. С. 17–26.
  3. Катихін Є.О. Соціальний аудит в Україні: історичні тенденції, сучасний стан, виклики та необхідність розвитку. Статистика України. 2011. № 1(52). С. 77–81.
  4. Ковальчук С. П., Покиньчереда В. В., Отка¬ленко О. М. Концептуальні підходи до трактування сут¬ності соціального аудиту витрат. Ефективна економіка. 2019. № 4. URL: http://ojs.dsau.dp.ua/index.php/efektyvna-ekonomika/article/view/1910 (дата звернення: 14.05.2020).
  5. Кримчак Л. Ю. Соціальний аудит та інспек¬ту¬вання. Дніпропетровськ: ПП Кондрашкіна, 2014. 128 с.
  6. Мазуренко О. Р., Плекан У. М. Соціальний аудит як інструмент оцінювання корпоративної со¬ціальної відповідальності. Інноваційна економіка. 2019. № 3-4. С. 174–179.
  7. Марушко Н. С., Воляник Г. М. Соціальний ау¬дит як інструмент соціальної безпеки підприємства. Вісник Національного університету «Львівська полі¬тех¬ніка». Мене¬джмент та підприємництво в Україні: етапи ста¬новлення і проблеми розвитку. 2013. № 767. С. 164–171.
  8. Міжнародний стандарт аудиту 230 «Документація». URL: https://stud.com.ua/67119/ audit_ta_buhoblik/mizhnarodniy_standart_auditu_auditorska_dokumentatsiya (дата звернення: 16.05.2020).
  9. Міжнародний стандарт аудиту 700 «Ауди¬торський висновок про фінансову звітність». URL: http://www.stavr.com.ua/library/msa700.htm (дата звернення: 14.05.2020).
  10. Про аудит фінансової звітності та аудиторсь¬ку діяльність: Закон України від 21.12.2017 р. № 2258-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#Text (дата звернення: 18.05.2020).
  11. Соціальний аудит: сутність, зміст, види. URL: https://stud.com.ua/61866/sotsiologiya/sotsialniy_ audit_sutnist_zmist_vidi (дата звернення: 15.05.2020).
  12. Фротер О. С. Удосконалення методичного забезпечення оцінки соціальної активності суб’єктів аграрного бізнесу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2016. Вип. 3 (03). С. 150–154
  13. Ченаш В. С. Соціальний аудит як інструмент підвищення ефективності менеджменту якості. Вісник Хмельницького національного університету: економічні науки. 2016. № 5. Т. 2. С. 99–102.

Вісник ЛНАУ: Економіка АПК 2020 №27: 173-177

Ефективність способів мотивації працівників на підприємстві – теоретичний підхід: польськe бачення

H. Cherevko, dr hab.
Lwowski Narodowy Uniwersytet Agrarny

https://doi.org/10.31734/economics2020.27.173

Анотація

Метою дослідження було узагальнення теоретичних підходів до трактування мотивації в економіці та специфіки мотивації працівників, а також визначення мотиваційних систем і принципів їхнього вибору на підприємстві. Мотивація в загальному розумінні для кожної людини – це чинник, який спонукає її до певних зусиль, до досягнення поставленої мети. В економічних науках ця проблема є надзвичайно важливою і вона фокусується на визначенні способу мотивації та пошуку шляхів її реалізації, щоб повною мірою використати потенціал працівників організації. Тому мотивація – це рушійна сила поведінки та дій людини, вона також є єдиним і необхідним визначальним чинником, що підсилює ефективність роботи. Мотивація в цілісному погляді на робочий процес є дуже важливим питанням. Правильно побудована система мотивації працівників дає змогу ефективніше досягати намічених цілей, що в поєднанні із задоволенням працівників сприяє посиленню участі останніх на кожному рівні організації. Усі людські особистості хочуть піклуватися про своє здоров’я, розвиватися, а також мати місце для життя та роботи. Питання мотивації означає, що індивід готовий виконувати різні види діяльності відповідно до того, які наміри він хоче реалізувати. Слід зазначити, що ці дії можуть характеризуватися як одноразові, а також можуть бути повторними або безперервними, або визначати менше чи більше зусиль. Тому можна дійти висновку, що мотивація – це прояв бажання зробити певну справу, що є результатом впливу зовнішніх мотиваторів. Тому мотивація може бути сумою всього, що схиляє до здійснення конкретної дії, а також виникає як результат задоволення нагальної потреби. Стосовно управління бізнесом мотивація виражається спроможністю поєднувати індивідуальні цілі окремих співробітників разом із загальними цілями організації.

Ключові слова

мотивація, чинники, мотиваційні системи, мотиваційні моделі, ефективність

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Berny J., Leśniewski M., Górski P. 2012. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Motywacja w systemie zarządzania zasobami ludzkimi. Analiza teoretyczna problemu. Zeszyty Naukowe uniwersytetu przyrodniczo-humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, 92, 77–89.
  2. Boeri D. 1983. Nowa organizacja pracy fizycznej. Warszawa.
  3. Borkowska S. 2008. Wynagrodzenia- rozwiązy¬wanie problemów w praktyce. Kraków.
  4. Czarny K. 2019. Efektywność sposobów moty¬wo¬wania pracowników w przedsiębiorstwie na ptzykładzie Carlson Wagonit Travel. Praca mag. WE UR, 59.
  5. Dzieńdziora J., Smolarek M. 2016. Analiza sys¬temu motwacji w ocenie pracowników badanego przedsie¬biorstwa. Zeszyty Naukowe Wyzszej Szkoły Handlowej. Zarządzanie, 3, 57–70.
  6. Gajda D. 2015. Wykorzystanie benchmarkingu w pomiarze efektywności pracy zespołowej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 230, 184–202.
  7. Jasiński Z. 2007. Motywowanie w przedsiębior¬stwie. Uwalnianie ludzkiej produktywności. Wyd. Placet, Warszawa, 236.
  8. Karna W., Knap-Stefaniuk A. 2017. Motywowanie pracowników jako wyzwanie w zarzadzaniu zasobami ludzkimi. Studia i Prace WNEIZ, Uniwersytet Szczeciński, 48/2, 161–171.
  9. Kossowska M., Sołtysińska I. 2006. Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 282.
  10. Kostera M., Kownacki S., Szumski A. 2007. Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwa, kultura organizacyjna. Zarządzanie: teoria i praktyka, A. Koźmiński, W. Piotrkowski (red.), Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 315–316.
  11. Koźmiński K., Piotrowski W. (red). 1996. Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa, 792.
  12. Lipka A., Król M., Waszczak S., Winnicka-Wejs A. 2010. Kształtowanie motywacji wewnętrznej. Koszty jakości i ryzyko. Warszawa, 212.
  13. Michalik T. 2015. Dlaczego motywacja pracowników opłaca się pracodawcą? URL: https://www.karierawfinansach.pl/artykul/wiadomosci/dlaczego-motywacja-pracownikow-oplaca-sie-pracodawcom (Dostęp: 22.03.2020).
  14. Penc J. 2000. Motywowanie w zarządzaniu. Kraków, 285.
  15. Schermerhorn J. R. 2008. Zarządzanie – kluczowe koncepcje. Warszawa, 384.
  16. Zając Cz. 2007. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Poznań, 258.

Вісник ЛНАУ: Економіка АПК 2020 №27: 161-166

Сутнісні особливості використання земельних ресурсів сільськогосподарських підприємств

Г. Бережницька, к. е. н.
О. Синюк, к. е. н.
Львівський національний аграрний університет
Н. Дуляба, к. е. н.
Національний університет «Львівська політехніка»

https://doi.org/10.31734/economics2020.27.161

Анотація

Трансформаційні зміни в суспільстві, пов’язані з погіршенням світової екологічної ситуації та зумовлені необхідністю здійснення господарської діяльності, ставлять перед сільськогосподарськими підприємствами завдання екологічного використання земельних ресурсів, що забезпечує ефективність їхнього функціонування. Основою земельних ресурсів, які перебувають у будь-яких правових відносинах, у використанні сільськогоспо-дарських підприємств є земля. Земля як природний ресурс, що створений та існує незалежно від волі й праці людей, – це основне джерело задоволення першочергових потреб людства, місце праці. Земля відіграє також важливу соціальну роль: вона є предметом суспільного інтересу не лише з правової та економічної позиції, а й тради¬ційним об’єктом поваги й шани в українському суспільстві. Особливості землі як засобу сільськогос-подарського виробництва визначають специфіку земельних відносин щодо управління та використання земельних ресурсів. Загалом під земельними ресурсами розглядають ті землі, які сільськогосподарські підприємства використовують для здійснення своєї господарської діяльності, насамперед сільськогосподарського виробництва.

Проблемою є те, що з кожним роком з’являється необхідність для сільськогосподарських підприємств збільшувати площі земельних угідь, щоб протистояти в конкуренції монопольним агрохолдингам. Важливим і найприйнятнішим механізмом регулювання земельних відносин у сільському господарстві, організації співпраці між власниками земельних ресурсів та їхніми користувачами є оренда. Проте земельні орендні відносини в сільському господарстві мають забезпечувати гідні економічні умови як для орендаря, так і для орендодавця, при цьому зберігаючи природну родючість ґрунтів через раціональне їхнє використання.

Ключові слова

земельні ресурси, сільськогосподарські підприємства, оренда, землекористувачі, земельні ділянки

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Артиш В. І. Виробництво органічної продукції в країнах Європейського Союзу. Економіка АПК. 2014. № 2. С. 93–96.
  2. Данилишин Б. М., Клиновий Д. В., Пепа Т. В. Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. Ніжин: ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2007. 688 с.
  3. Могилат М. Г Стратегія і стратегічне управ¬ління в діяльності підприємств. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Полтава: ПДАА, 2014. Вип. 2 (9). Економічні науки. С. 207–212.
  4. Орендні відносини в сільськогоспо¬дарському виробництві: монографія / О. В. Шкільов та ін.; за ред. О. В. Шкільова. Київ: Четверта хвиля, 2009. 320 с.
  5. Содома Р. І., Східницька Г. В., Марків Г. В., Шматковська Т. А. Інноваційний проект з електронного банкінгу. Вісник ЛНАУ: економіка АПК. 2019. № 26.
  6. С. 99–103.
  7. Третяк А. М., Дорош О. С. Управління зе¬мельними ресурсами. Вінниця: Нова Книга, 2006. 360 с.
  8. Щурик М. Орендно-земельні відносини як інструмент удосконалення відтворення земельних ресурсів АПК. Аграрна економіка. 2016. Т. 9, № 1–2. С. 68–74.

Вісник ЛНАУ: Економіка АПК 2020 №27: 167-172

Практичне використання цифровізації в геодезії та землеустрої

V. Artemov, PhD
T. Movchan, PhD
L. Vikulina, PhD
Odessa State Agrarian University

https://doi.org/10.31734/economics2020.27.167

Анотація

Досліджено стан цифровізації в Україні, показано, як практично вона впроваджується в геодезії та землеустрої. Цифрова революція дуже відчутна на виробництві, вона може призвести до зникнення низки масових і традиційних для нашої країни професій. Досліджувана галузь не може існувати без цифрових технологій через те, що землевпорядні вишукування (інженерно-геодезичні, інженерно-геологічні, інженерно-економічні, інженерно-гідрометеорологічні та інженерно-технічні) виконуються з використанням сучасного цифрового обладнання, а опрацювання їхніх результатів – за допомогою спеціального програмного забезпечення. Представлено власне бачення сутності цифровізації та цифрової трансформації в геодезії й землеустрої, зазначено, що це приводить до підвищення продуктивності праці та конкурентоспроможності в галузі. Проаналізовано особливості цифровізації та її практичного впровадження для розробки агрохімічних паспортів. Запропоновано створити цифрову платформу в досліджуваній галузі, яка б стимулювала інновації, збільшила вибір, зручність, ринкову прозорість, забезпечила попит і пропозицію, скоротила витрати у сфері геодезії, землеустрою та кадастру. Відзначена необхідність створення переваг в отриманні сучасної землевпорядної освіти, проходженні здобувачами виробничої практики з використанням спеціального програмного забезпечення, організації нових робочих місць, розвитку підприємництва в галузі геодезії, землеустрою та кадастру. У навчальному процесі окреслена потреба в переорієнтуванні галузі на розширення сегмента знань у сфері цифрових технологій. Визначено, що вітчизняна геодезія має слабке науково-технічне забезпечення через використання закордонного геодезичного обладнання та програмного забезпечення.

Ключові слова

цифровізація, цифрова трансформація, інформатизація, вишукування, агрохімічний паспорт, земельна ділянка, геодезія, картографія, геоінформаційні технології, землеустрій, кадастр

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Bakhchevan E. V., Danko T. O. Digital trans¬for¬mation of the economy. Models of economic deve¬lopment: the latest technologies in management, accounting and finance: Coll. of scient. works on materials in USPC. 22.11. 2019. P. 32–34. URL: http://www.otei.odessa.ua/ (Last accessed: 12.03.2020).
  2. Artemov V. O., Bakhchevan E. V., Danko T. O. Trends in e-commerce development in Ukraine. Scientific Bulletin of the Odessa National Econ. Un-ty. 2018. № 10 (262). P. 13–35. URL: http://n-visnik.oneu.edu.ua/ collections/ 2018/262/pdf /13-35.pdf (Last accessed: 10.03.2020).
  3. Movchan T. V. Forecasting models of the management in the use and protection of land resources at the regional level: monograph. Odessa, 2010. 178 p.
  4. Gudz O. E. Digital economy: change of values and landmarks in enterprise management. Economics. Management. Business. 2018. № 2(24). URL: http://www.dut.edu.ua/uploads/p_1010_10116202 (Last accessed: 12.03.2020).
  5. Apalkova V. V. Conception of the development of the digital economy in the European Union and the prospects of Ukraine. Visnyk Dnipropetrovsk National University. Series: Innovation Management. 2015. Issue 4. Р. 9–18.

Вісник ЛНАУ: Економіка АПК 2020 №27: 153-160

Характеристика й тенденції розвитку туристично-рекреаційної сфери в Україні

А. Алієва, аспірант
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

https://doi.org/10.31734/economics2020.27.153

Анотація

Обґрунтовано, що туристично-рекреаційна діяльність є економічно вигідною та має вагомий соціально-економічний ефект. Ідентифіковано причини позитивної динаміки розвитку ринку туристично-рекреаційних послуг і зростання попиту на них.

Висвітлено внесок прямих надходжень від туристично-рекреаційної сфери до ВВП України та країн Європи. Розкрито передумови для розвитку туристично-рекреаційної сфери в Україні. Досліджено стан і системні проблеми розвитку ринку туристично-рекреаційних послуг в Україні на загальнонаціональному ринку. Проаналізовано туристичні потоки в Україні й туристично-рекреаційну привабливість. Визначено стрімкий розвиток виїзного туризму протягом останніх років, негативну динаміку туристично-рекреаційної сфери. Причинами є недостатнє просування туристичних і рекреаційних продуктів України на світовому ринку, низький рівень сервісу та порівняно високі ціни на туристичні та рекреаційні послуги. Це призводить до послаблення зацікавленості корінного населення в них.

Розкрито регіональні особливості розвитку туристично-рекреаційної сфери. Здійснено аналіз розвитку туристично-рекреаційної індустрії за основними видами: діловий туризм; релігійний туризм; лікувально-оздоровчий туризм; етнічний туризм; спортивний туризм; пригодницький (екстремальний) туризм; навчальний (освітній) туризм; науковий туризм; «зелений туризм» (сільський, агротуризм); екологічний туризм (екотуризм); морський туризм; міський туризм та ін. Визначено базові стратегічні пріоритети їхнього розвитку. Обґрунтовано доцільність запровадження сучасних бізнес-моделей сталого розвитку туристично-рекреаційної сфери в Україні.

Ключові слова

туризм, рекреація, туристично-рекреаційна сфера, туристично-рекреаційна привабливість, сталий розвиток, стратегічні пріоритети, туристично-рекреаційний кластер

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Біла С. О. Стратегічні пріоритети розвитку туристичних послуг в Україні та перспективи підвищення їх конкурентоспроможності на світовому ринку. Стратегія розвитку України. 2016. № 1. С. 17–23. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sru_2016_1_5 (дата звернення: 17.02.2020)
  2. Грабовенська С. П. Аналіз і структура ринку туристичних послуг в Україні. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. 2013. № 1. С. 226–234. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpusk_2013_1_48 (дата звернення: 15.03.2020).
  3. Корнілова Н. В. Досвід організації ділового туризму в країнах світу. Молодий вчений. 2018. № 10 (62). С. 813–819.
  4. Маковей Ю. П. Розвиток сфери туризму в Україні. Ефективність державного управління. 2015. Вип. 44 (2). С. 87–93. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ efdu_2015_44%282%29__13 (дата звернення: 16.03.2020).
  5. Михайлюк О. Л., Сухіна Л. В., Стецен¬ко С. В. Проблеми розвитку рекреаційно-туристичного комплексу Півдня України. Науковий вісник Одеського державного економічного університету. Всеукраїнська асоціація молодих науковців. Науки: економіка, політологія, історія. 2005. № 1 (13). С. 169–179.
  6. Павліха Н. В., Войчук М. В. Концептуальні засади управління сталим розвитком міста в умовах європейської інтеграції та реалізації реформи децент¬ралізації. Регіональна економіка. 2018. № 3. С. 29–36.
  7. Панюк Т. П., Лукомська О. І. Аналіз туристичної галузі України в контексті розвитку сільського зеленого туризму. Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Еконо¬мічні науки. 2016. Вип. 31 (2). С. 79–85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VPDTU_ek_2016_31%282%29__12 (дата звернення: 23.04.2020).
  8. Парфіненко А. Ю., Волкова І. І., Щербина В. І. Проблеми та перспективи розвитку лікувально-оздоровчого туризму в Україні (у порівнянні з країнами Центральної Європи). Вісник Харківського націо¬наль¬ного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Між¬на¬родні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2018. Вип. 7. С. 130–135.
  9. Передерко В. П. Визначення частки туризму у валовому регіональному продукті та валовій доданій вартості Івано-Франківської області. Бізнес Інформ. 2016. № 5. С. 139–146. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_ 2016_5_22 (дата звернення: 13.04.2020).
  10. Рожнова В., Терес Н. Проблеми та перспективи розвитку етнотуризму: зарубіжний та український досвід. Етнічна історія народів Європи. 2013. Вип. 39. С. 35–44. URL: http://nbuv.gov. ua/j-pdf/eine_2013_39_8.pdf (дата звернення: 15.04.2020).
  11. Хомюк Н. Л. Диверсифікація розвитку сільсь¬ких територій в умовах децентралізації: моно¬графія. Луцьк: Вежа-Друк, 2019. 320 с.
  12. Частка туризму в світовому ВВП торік становила понад 10%. Укрінформ: Мультимедійна платформа іномовлення України. URL: https://www. ukrinform.ua/rubric-tourism/2431133-castka-turizmu-v-svitovomu-vvp-torik-stanovila-ponad-10.html (дата звернення: 22.02.2020).
  13. Що являє собою релігійний туризм в Ук¬раїні? Цікаво знати про все. URL: https://tutcikavo.co.ua/podorozhi-i-turizm/shho-yavlyaye-soboyu-religijnij-turizm-v-ukrani/ (дата звернення: 16.03.2020).
  14. International tourism faces deepest crisis in history. UNWTO World Tourism Barometer and Statistical Annex. 2020. Vol. 18, Issue 2. URL: https://www.e-unwto.org/doi/suppl/10.18111/wtobarometereng.2020.18.1.2 (Last Accessed: 15.03.2020).
  15. Khomiuk N., Pavlikha N. Economic security of development of rural territories in Ukraine. International Journal of New Economics and Social Sciences. 2018. № 1 (7). Р. 119–130.
  16. Muller H., Lanz Kauffman E. Wellness tourism: market analysis of a special health tourism segment and implications for the hotel industry. Journal of Vacation Marketing. 2001. № 7 (1). Р. 5–17.
титулка Агро.інж. досл.